







ΠΕΚΑΜ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΜΝΗΜΗΣ ΓΙΑ ΤΑ 78 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΩΝ ΣΤΡΑΤΙΩΤΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗ ΣΦΑΓΗ ΣΤΟ ΑΕΤΟ ΤΗΣ ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΥ
Μέσα σε κλίμα ανάμεικτων συναισθημάτων συγκίνησης και αγωνιστικού ενθουσιασμού πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 14 του Ιούνη 2026, με μεγάλη συμμετοχή και επιτυχία στον προαύλιο χώρο της αίθουσας της Φιλαρμονικής Λαυρίου « ΕΥΤΕΡΠΗ» η εκδήλωση μνήμης της ΠΕΚΑΜ, για τα 78 χρόνια από τη δίκη που ακολούθησε μετά τη σφαγή των αλύγιστων κομμουνιστών και άλλων αντιστασιακών αγωνιστών, του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ και της ΕΠΟΝ, κρατουμένων στο ΑΕΤΟ της Μακρονήσου στις 29/2 και 30/3 του 1948, από τα όργανα καταστολής του αστικού κράτους,
Η όλη εκδήλωση εξελίχτηκε μπροστά απ΄ αυτή την αίθουσα, η οποία ανακαινίστηκε και λειτουργεί πλέον ως πολιτιστικό κέντρο, εκεί όπου συγκροτήθηκε το έκτακτο στρατοδικείο Λαυρίου, το οποίο λειτούργησε από τις 10 έως τις 22 Μάη του 1948 για να δικάσει τους επιζώντες της σφαγής με την κατηγορία « της υποκίνησης σε στάση κατά της Διοικήσεως του στρατοπέδου και της πατρίδας με σκοπό την απόσπαση μέρους του ελληνικού εδάφους και την παράδοσή του στους Βουλγάρους !!!!.».
Στο στρατοδικείο σύρθηκαν 150 άτομα, τα 50 εκ των οποίων δεν είχαν ούτε καν δικηγόρο υπεράσπισης. Με ανυπόστατες κατηγορίες, με ψευδομάρτυρες που έπεφταν συνεχώς σε αντιφάσεις, έγινε μία δίκη παρωδία.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με ομιλία της Μαριάννας Οργέτα, προέδρου του Δ.Σ. της ΠΕΚΑΜ η οποία ανέφερε ότι το Λαύριο προτιμήθηκε για τη συγκρότηση του έκτακτου στρατοδικείου, γιατί η αστική κυβέρνηση πίστευε ότι θα δημιουργούσε αυταπάτες στη κοινή γνώμη για μια δικαιότερη δίκη απ΄ ότι πάνω στο νησί, αλλά και γιατί έτσι θα απέκλειε από μάρτυρες υπεράσπισης των υπόδικων, τους άλλους φαντάρους, που οι ζωντανές τους μαρτυρίες θα χαλούσαν το προβοκατόρικο σχέδιό της.
Όμως αυτή η επιλογή είχε κι έναν ακόμα σκοπό: «Να στείλει ένα μήνυμα ισχύος και φόβου το αστικό κράτος στον εργατόκοσμο της πρωτεύουσας που στήριζε, επηρεάζονταν, ή έβλεπε με συμπάθεια τον μεγαλειώδη αγώνα του ΔΣΕ και του ΚΚΕ για την κατάκτηση της λαϊκής εξουσίας».
Οι περισσότερες κατηγορίες καταρρίφθηκαν. Η πλειοψηφία των κατηγορουμένων δικάστηκε σε ποινές πολυετούς ή μικρότερης διάρκειας. Οι 5 θανατικές καταδίκες δεν εκτελέστηκαν ποτέ, αφού οι ανυπόστατες κατηγορίες οδήγησαν ακόμα και τον πρόεδρο του στρατοδικείου και δηλώσει «ελπίζω αυτές οι ποινές να μην εκτελεστούν ποτέ»!!!!
Συνεχίζοντας η πρόεδρος της ΠΕΚΑΜ επισήμανε ότι μέσα από την ιστορία της Μακρονήσου, μέσα από την ιστορία και τους αγώνες του εργατικού λαϊκού κινήματος, σήμερα που οι συνθήκες όξυνσης όλων των αντιθέσεων και των αδιεξόδων του καπιταλιστικού συστήματος που εμπλέκουν όλο και περισσότερους λαούς σε εμπόλεμες καταστάσεις, μπορούμε να βγάλουμε πολύτιμα συμπεράσματα τόσο για τη στάση που πρέπει να κρατήσουμε εμείς, ο λαός, οι εργαζόμενοι, όσο και για το ρόλο των αστικών κομμάτων και των κυβερνήσεων που για να εγκλωβίσουν τη λαϊκή δυσαρέσκεια, δημιουργούν κάποιους δήθεν αντίπαλους πόλους, ή εμφανίζουν νέους και παλιούς «σωτήρες» προκειμένου να διαιωνίσουν την εξουσία της αστικής τάξης που με συνέπεια όλοι υπηρετούν.
Απέναντι σ΄ αυτές τις πολιτικές επιλογές, τόνισε, είναι ζωτική ανάγκη ο λαός μας να μην εγκλωβιστεί σε διλήμματα και ψεύτικες ελπίδες. Αλλά αντίθετα, απέναντι σ΄ όλους αυτούς ο λαός πρέπει να συνεχίσει να ορθώνει το ανάστημά του. Να συνεχίσει να παλεύει καθημερινά, συλλογικά και οργανωμένα μαζί με το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας με την ανάπτυξη αγώνων στους χώρους δουλειάς, διεκδικώντας καλύτερη υγεία, παιδεία και κοινωνικές παροχές, ενάντια στην εμπλοκή στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς και τον πόλεμο. Και κατέληξε:
«Κρατάμε γερά το νήμα που μας παρέδωσαν οι Μακρονησιώτες αλύγιστοι ήρωες και πορευόμαστε σταθερά σ΄ αυτόν μέχρι την τελική νίκη. Μέχρι τη δικαίωση του αγώνα τους. Γιατί η καπιταλιστική βαρβαρότητα δεν είναι μονόδρομος, δεν είναι η ζωή που μας αξίζει. Το μέλλον μας είναι ο σοσιαλισμός – κομμουνισμός. Θα νικήσουμε και θα τον οικοδομήσουμε».
Στη συνέχεια ακολούθησαν τα αποκαλυπτήρια της επανατοποθετηθήσας αναμνηστικής ιστορικής πλάκας που είχε βάλει η ΠΕΚΑΜ σε εκδήλωση που διοργάνωσε το 2022 στο κτίριο ΈΥΤΕΡΠΗ’, η οποία αναφερόταν στη λειτουργία του Έκτακτου Στρατοδικείου Λαυρίου και είχε αφαιρεθεί λόγω της επισκευής του κτιρίου.
Η εκδήλωση κορυφώθηκε με αφηγηματικό δρώμενο από τα στιγμιότυπα της δίκης, ποιητικές απαγγελίες από τις ποιητικές συλλογές της Μαριάνθης Αλειφεροπούλου – Χαλβατζή, του Τάκη Σινόπουλου και του Φώτη Αγγουλέ, ανάμεσα στα τραγούδια που το συγκρότημα Ρωμιοσύνη υπό τη Δ/νση του Τεό Λαζάρου αφιέρωσε στην εκδήλωση, μέσα από τη μελοποιημένη ποίηση του μεγάλου μας ποιητή Γ. Ρίτσου και άλλων σπουδαίων δημιουργών, κλείνοντας με αντάρτικα τραγούδια που ανέβασαν την αγωνιστική διάθεση του κοινού. Το Δ.Σ. ευχαριστεί όλους τους συντελεστές της παράστασης, μουσικούς, τραγουδιστές, τους καλλιτέχνες για τις απαγγελίες των ποιημάτων και τους φροντιστές του ήχου και του φωτισμού και όλους τους φίλους της ΠΕΚΑΜ που έδωσαν το αγωνιστικό τους «παρών» για την επιτυχία της εκδήλωσης.
ΤΟ Δ.Σ.

ΙΣΤΟΡΙΚΗ – ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΟ ΛΑΥΡΙΟ
ΚΥΡΙΑΚΗ 14 ΙΟΥΝΙΟΥ 2026 ΩΡΑ 7:00 ΤΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ¨ ΕΥΤΕΡΠΗ”
78 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΚΗ ΤΩΝ ΑΛΥΓΙΣΤΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΣΦΑΓΗ ΣΤΟ Α ΕΤΟ











ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟΥΣ ΦΟΥΡΝΟΥΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΜΝΗΜΗΣ ΣΤΗ ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ
Ο κυριακάτικος βροχερός καιρός της 19ης του Οκτώβρη 2025 δεν στάθηκε ικανός να επηρεάσει τη συμμετοχή των ενδιαφερομένων που με μαζική και άψογη ανταπόκριση παρακολούθησαν το πρόγραμμα της εκδήλωσης.
Η εκδήλωση μνήμης και τιμής στους Μακρονησιώτες ήρωες από την Πανελλήνια Ένωση Κρατουμένων Αγωνιστών Μακρονήσου που φέτος συνδιοργάνωσε με τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία.
Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η μεγάλη συμμετοχή κόσμου, πέρα από τα όρια της Αττικής, που ήρθαν να προσκυνήσουν τη γη που μαρτύρησαν γονείς και παππούδες και οι γιαγιάδες τους και να τιμήσουν τους αλύγιστους κομμουνιστές και ριζοσπάστες αγωνιστές που με τίμημα ακόμα και τη ζωή τους αρνήθηκαν να αποκηρύξουν την ιδεολογία τους και να υπογράψουν δηλώσεις μετανοίας.
Αρχικά έγινε το προσκλητήριο νεκρών στο μνημείο της Π.Ε.Κ.Α.Μ..
Ακολούθησε κατάθεση στεφάνων από την ΠΕΚΑΜ, τον ΣΕΑ, από τα παραρτήματα της ΠΕΑΕΑ – ΔΣΕ Λαυρίου, Αγρινίου, Νάουσας, Έδεσσας – Γιαννιτσών και τον Σύλλογο Δασκάλων Κερατσινίου – Περάματος “Ν. Πλουμπίδης “.
Στο μνημείο έγινε αναφορά στους συμβολισμούς του αγάλματος του Μακρονησιώτη – Δεσμώτη, δημιούργημα του Γρ. Ριζόπουλου, Μακρονησιώτη και πρώην προέδρου της ΠΕΚΑΜ.
Η Εκδήλωση συνεχίστηκε στο χώρο των Φούρνων του Α Τάγματος. Εκεί χαιρετισμό απηύθυνε ο Πρόεδρος του ΣΕΑ Κώστας Πασχαλίδης. Σύντομη ενημέρωση για την αρχαιολογία και τα ευρήματα της Μακρονήσου έγινε από την Μαρία Κουτσουμπού, μέλους του ΔΣ του ΣΕΑ. Ακολούθησε η κεντρική ομιλία από την Πρόεδρο της ΠΕΚΑΜ Μαριάννα Οργέττα.
Στη συνέχεια μίλησε για το μνημείο του ΚΚΕ, τους συμβολισμούς και τις πηγές έμπνευσης του ο γλύπτης και δημιουργός του Μάρκος Γεωργιλάκης.
Τέλος έγινε ξενάγηση από τα μέλη του ΔΣ της ΠΕΚΑΜ, την οποία παρακολούθησαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι παρευρισκόμενοι και με σημεία συγκέντρωσης γύρω από το χώρο των Φούρνων, το θέατρο του Α Τάγματος και την εκκλησία του Αγ. Αντωνίου.
Η Μακρόνησος, το ελληνικό Νταχάου θα αποτελεί πάντα το αιώνιο σύμβολο της βαρβαρότητας του αστικού κράτους ενάντια στην ανωτερότητα όλων αυτών που πάλεψαν για τα ανώτερα ιδανικά, για να “ανθρωπέψει ο άνθρωπος”.
Το Δ.Σ.

ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΕΚΑΜ ΠΑΡΑΚΑΛΕΙ ΟΣΟΥΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΝ ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΟΥΝ ΜΕ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΟΥ Δ.Σ. ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΘΩΡΙΑ, ΝΑ ΦΡΟΝΤΙΣΟΥΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΚΡΙΒΕΙΣ ΣΤΙΣ ΩΡΕΣ ΑΦΙΞΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΝΑ ΤΗΡΗΣΟΥΝ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΣΕ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΔΕΙΧΤΟΥΝ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥΣ ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑ.

ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΦΕΤΟΣ ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΚΑΜ ΣΤΟΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΠΟ ΤΗΣ ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΥ
ΤΟ Δ.Σ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΜΑΚΡΟΝΗΣΟΥ ( ΠΕΚΑΜ ) ΣΕ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟ Δ.Σ. ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ ( ΣΕΑ ) ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΤΟΥ ΟΚΤΩΒΡΗ 2025 ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΜΝΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΙΜΗΣ ΣΤΟ ΜΑΡΤΥΡΙΚΟ ΜΑΚΡΟΝΗΣΙ, ΤΟΠΟ ΕΚΤΟΠΙΣΜΟΥ ΧΙΛΙΑΔΩΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΩΝ , ΑΡΙΣΤΕΡΩΝ , ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΤΗΣ ΕΑΜΙΚΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ , ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΠΟΣΠΑΣΟΥΝ ΜΕ ΑΠΑΝΘΡΩΠΑ ΒΑΣΑΝΙΣΤΗΡΙΑ, ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑΣΤΑΛΤΙΚΟΥΣ ΤΟΥΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥΣ, ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΠΑΤΡΙΩΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΑΝΑΓΚΑΣΟΥΝ ΝΑ ΑΠΟΚΗΡΥΞΟΥΝ ΤΗΝ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥΣ.
Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΘΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΜΕ ΑΝΑΧΩΡΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΤΑΣΗ ΜΕΤΡΟ ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟ ΣΤΙΣ 8.00 ΤΟ ΠΡΩΙ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΔΕΝ ΔΙΑΔΕΤΟΥΝ ΔΙΚΟ ΤΟΥΣ ΜΕΣΟ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΟΥ ΛΑΥΡΙΟΥ ΣΤΙΣ 9.30 ΜΕ ΦΕΡΙ – ΜΠΟΤ. ΩΡΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΣΤΙΣ 9.00 Π.Μ. ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ. ΓΙΑ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΚΑΙ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΘΕΣΕΩΝ ΑΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙΤΕ ΜΕ ΤΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ Δ.Σ ΤΗΣ ΠΕΚΑΜ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΑΝΤΙΤΙΜΟ ΤΟΥ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ ΤΟΥ ΠΟΥΛΜΑΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ .
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΜΜΑ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ
ΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΠΕΚΑΜ